Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

Technologie11 lipca 2023

Za Kulisami Tour de France: jak zaawansowane technologie przenoszą wyścig na wyższy poziom?

Social trend

Tour de France to jedno z najbardziej ikonicznych wydarzeń w kolarstwie, które co roku, na długie trzy tygodnie, przyciąga miliony fanów z całego świata. Nie tylko zawodnicy są poddawani wyzwaniom, ale również organizatorzy, którzy muszą zapewnić niezapomniane doświadczenia dla kibiców, co roku lepsze, co roku ciekawsze, co roku bardziej precyzyjne. W tym zadaniu firmie ASO (organizator TdF i wielu innych wielkich wydarzeń sportowych) od dziewięciu lat pomaga firma NTT DATA, oficjalny partner technologiczny Tour de France, odgrywając istotną rolę w dotarciu wyścigu do znacznie szerszej widowni (w tym roku z pewnością dodatkowo wspiera to serial „Unchained” na platformie Netflix, bardzo dobry, w mojej opinii). NTT współpracuje z ASO, by zapewniać imprezie znacznie większą, niż kiedykolwiek wcześniej, ilość analiz i statystyk w czasie rzeczywistym.

NTT odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu niezapomnianego doświadczenia dla fanów Tour de France, dzięki łączeniu wielu elementów wyścigu, korzystając z edge computingu, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Dane są gromadzone dzięki czujnikom zamocowanym pod siodełkami na wszystkich rower kolarzy w peletonie i przesyłane w czasie rzeczywistym do platformy analitycznej opartej na chmurze (opóźnienie, tzw. latencja, wynosi ok. 2 sekund). Wykorzystuje się również modele uczenia maszynowego, opracowane przez naukowców danych i ekspertów kolarstwa, aby dostarczyć jeszcze bardziej precyzyjny obraz wyścigu. Zebrane dane wykorzystywane są do tworzenia wizualizacji nt. przebiegu konkretnego etapu wyścigu, które następnie są udostępniane fanom za pośrednictwem mediów społecznościowych i transmisji telewizyjnych. Dane są również wykorzystywane do zasilania Fantasy League Tour de France, platformy e-gamingowej, w której fani mogą brać udział, typując wyniki etapów. W tym roku wprowadzono również Fantasy League Tour de France Femmes, która obejmuje, m.in., prognozy wyścigowe wsparte sztuczną inteligencją, jak również profile zawodniczek, aby fani mogli bliżej poznać rywalizujące w kobiecym TdF kolarki.

Backstage zaawansowania procesu gromadzenia, przetwarzania i prezentacji danych z wyścigu w real-time świetnie tłumaczy poniższa grafika: 

Ważne jest, aby podkreślić, że technologie dostarczone przez NTT Data nie tylko wpływają na doświadczenie fanów, ale również zmieniają sposób zarządzania samym przebiegiem wyścigu. Przetwarzane na bieżąco informacje mogą dotyczyć na przykład alertowania ASO o wypadku w peletonie, aby możliwe było szybkie wysłanie pomocy medycznej lub aktualizacji narzędzia „catch predictor” dla nadawców, które analizuje, czy w trakcie wyścigu ucieczka dnia kolarzy zostanie „złapana” przez peleton.

Od 2021 roku NTT wykorzystuje swoje możliwości w zakresie edge computingu i Internetu Rzeczy (IoT), aby zapewniać ASO „cyfrowego bliźniaka” wyścigu (tzw. Digital Twin), pozwalającego organizatorom monitorować w czasie rzeczywistym kluczowe lokalizacji i fizyczne aktywa wyścigu (np. szybciej odwzorowywać na każdym z etapów miasteczko wyścigu, poprzez monitoring rozmieszczenia stałych jego elementów), a także aktualizować czas przyjazdu karawany i poszczególnych grup wyścigu. Tu również wykorzystywane są czujniki IoT na rowerach 176 kolarzy, które przekazują na bieżąco dane o geolokalizacji i prędkości za pośrednictwem sieci radiowych do motocykli lub samolotu wyścigowego. Dane są następnie wysyłane za pomocą sygnału mikrofalowego do NTT Trucka – przyczepowego centrum technologii NTT, które znajduje się w okolicy mety każdego etapu TdF, w środku eksperci firmy, jak i przedstawiciele wyścigu na bieżąco analizują jego przebieg, jak i informacje przesyłane do nadawców. Miałem okazję być w środku i zadać dziesiątki niewygodnych pytań – poziom zaawansowania naprawdę robi wrażenie – choć, jak zawsze w przypadku pracy na tak ogromnych zbiorach danych, diabeł tkwi w szczegółach. 

W tym roku firma wykorzystuje dane do stworzenia cyfrowego człowieka w kiosku dla fanów kolarstwa. Realistyczna Awatarka o imieniu Marianne komunikuje się z fanami, dostarczając aktualnych informacji na temat przebiegu wyścigu. Co ciekawe, Marianne została wzbogacona o funkcję integracji z platformą ChatGPT, co daje jej jeszcze większe możliwości i pozwala szerzej odnosić się do tematyki wyścigu, jak i całej dyscypliny. 

Współczesny sport nieuchronnie idzie w parze z postępem technologicznym, a ta symbioza staje się coraz bardziej widoczna. Przykładem tego jest współpraca między NTT DATA a Tour de France, która ukazuje, jak technologia może rewolucjonizować doświadczenia sportowe. To nie tylko lepsze i bardziej adekwatne wizualizacje przebiegu wyścigu czy analizy danych dla fanów, ale również zmiana w sposobie zarządzania i monitorowania wydarzenia, jakim jest wyścig kolarski. Ten rosnący związek między technologią a sportem otwiera nowe perspektywy, tworząc jeszcze bardziej ekscytujące i interaktywne środowisko zarówno dla zawodników i zespołów, jak i kibiców. Czy z perspektywy odbiorcy i fana, w dobie dynamicznego rozwoju e-sportu, postępujący mariaż technologii ze sportem IRL (in real life) stanowi pewnego rodzaju pozytywną przeciwwagę i działa na korzyść sportu tradycyjnego? Z całą pewnością tak. Innowacje, które nie tylko podnoszą jakość wydarzeń sportowych, ale przede wszystkim angażują fanów na nowe, ekscytujące sposoby, poszerzając ich spektrum możliwości przeżywania praz interakcji z ulubioną dyscypliną, będą bardzo w cenie. Powiem więcej: będą kluczowe. 

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt