Newsletter

Zostaw adres e-mail, aby śledzić najważniejsze trendy.

#techhumanized by T-Mobile21 marca 2017

Odzież zoptymalizowana pod kątem użytkowników miasta

Social trend

Connected Garment (lub tzw. Smart Clothing), czyli łączenie technologii z modą, jest obecnie jednym z trendów wiodących w branży fashion. Prognozy wskazują, że do roku 2018 wartość całego rynku inteligentnych i interaktywnych materiałów wyniesie 2,2 mld USD [Statista.com], a do 2020 każdego roku na świecie sprzedawane będzie blisko 10,2 mln sztuk (wzrost ze 140 tys. w 2013) tego typu odzieży [Tractica.com]. Dynamiczny rozwój tej gałęzi przemysłu potwierdza również ilość projektów realizowanych przez największe marki modowo – technologiczne. Celowo używam tego dwuczłonowego zwrotu, gdyż trudno dziś nazwać te firmy biznesami jedynie odzieżowymi – dawno wyszły one poza ramy tej definicji. Nike, Under Armour, Adidas, Ralph Lauren, Samsung, Alphabet, Flex, The Unseen for Selfridges (polecam), Emel+Aris, Modern Meadow, Spiber for North Face, Levi’s. To tylko te, które potrafię wymienić bez chwili zastanowienia.

Z każdym kolejnym rokiem na rynku pojawiało będzie się coraz więcej projektów modowych, pozwalających ich użytkownikom na wchodzenie w interakcję z tym, co noszą na sobie. W zależności od potrzeb interakcja będzie zaledwie rozrywką, lub też przyjmie bardziej użyteczną formę – już teraz rozwijane są linie ubrań, mających na bieżąco monitorować stan zdrowia ich właścicieli, docelowo przesyłając pomiary do lekarza prowadzącego w ramach medycyny predyktywnej. Co ciekawe, sprzedaż odzieży inteligentnej znacząco przewyższy w kolejnych latach wielkość sprzedaży samych sensorów zakładanych na ciało (np. opasek mierzących tętno, sensorów korygujących wadliwą postawę lub monitorujących przebieg ciąży):

Generalnie cały sektor technologii “ubieralnej” staje się coraz mniej atrakcyjny w porównaniu do inteligentnej odzieży. Wygląda na to, że jako użytkownicy bardziej zainteresowani jesteśmy noszeniem technologii “wszczepionej” w ubiór, niż obwieszaniem się” dodatkowymi gadżetami:

Podczas SXSW, w domu marki Levi’s miałem okazję sprawdzić, jak rozwinął się jeden z najbardziej obiecujących projektów w kategorii Connected Garment – Jacquard. To efekt współpracy Levi’sa (odpowiedzialni za design oraz materiały) i Google (wsparcie technologiczne i rozwój platformy platformy projektu). Na ten moment firmy wspólnie zakończyły projektowanie kurtki, docelowo jednak może powstać cała technologiczna linia odzieży pod szyldem “Levi’s Commuter”, skierowana do ludzi, chcących w bezpieczny sposób korzystać z telefonu np. podczas jazdy po mieście na rowerze. 

Levi’s® Commuter™ x Jacquard by Google Trucker Jacket

Levi’s® and Google collaborate to create the newest in wearable technology – the Levi’s® Commuter™ x Jacquard by Google Trucker Jacket. Coming in the Spring of 2017, it is the first ever smart garment with Jacquard by Google technology woven in. Stay connected, not distracted as you get directions, information on nearby places, change your music, and answer calls.

Przyznam, że gdy kilka miesięcy temu dowiedziałem się o tej kolaboracji i planach obu firm, nie wierzyłem w funkcjonalność tego produktu. Co więcej, nie wierzyłem w sam produkt. Myślałem, że to kolejny projekt typu “ghost”, tworzony jedynie po to, by zdobył kilka nagród za innowacyjność na największych festiwalach lub konkursach. Okazało się, że Levi’s i Google mają większe ambicje i plany, a sama kurtka to nie projekt z pogranicza prototypu i designu spekulatywnego – ma bowiem wejść do sprzedaży jesienią tego roku. 

150 lat doświadczenia Levi’sa w branży odzieżowej spotkało się z inżynierią Google’a przy projekcie, mającym być pierwszym masowym produktem w dziedzinie Connected Garment. Oprócz funkcji typowo użytkowej, ma on ułatwiać przemieszczanie się oraz nawigowanie po mieście, dzięki połączeniu kurtki z telefonem (poprzez Bluetooth), a następnie kontrolowaniu go przy użyciu dotyku i gestów. W tym celu w przedramieniu wszyto łatwo przewodzące włókna Jacquard, które reagują (wyjątkowo płynnie) na dotyk i komendy wyrażane gestami. Co więcej, włókna te mogą być użyte w innych elementach ubioru, a nawet przy produkcji przedmiotów domowych, czyniąc je interaktywnymi.

Model kurtki, który testowałem pozwalał bez problemu kontrolować Spotify (play, pause, skip), nawigować w trakcie przemieszczania się (m.in. współpraca z mapami Google, podpowiedzi nawigacji, ETA – Estimated Time of Arrival), odbierać i odrzucać połączenia, odsłuchiwać wiadomości oraz śledzić całą trasę (statystyki podróży w real time). Dzięki Google, które rozwija całą platformę Jacquard, funkcjonalności będzie przybywało, co wpłynie na atrakcyjność całego projektu (być może stałe aktualizacje chociaż częściowo wytłumaczą wysoką cenę kurtki).

Przechodząc do funkcjonalności – bardzo zdziwiło mnie, jak wrażliwe i precyzyjne są włókna wszyte w kurtkę. Nie ma mowy o braku reakcji na dotyk i gest lub niewykonaniu polecenia użytkownika. Wszystko działało bardzo płynnie, a każdy gest i funkcja zostały bardzo dobrze przemyślane. Słowem, da się odczuć, że ten projekt, w tej formie, naprawdę może być przydatny i prosty w obsłudze. Co ważne, polecenia i gesty można dowolnie konfigurować (choćby z poziomu aplikacji na telefonie), a całą kurtkę, po odpięciu nadajnika w mankiecie, normalnie wyprać w pralce. Sam projekt kurtki oddaje jej miejski i rowerowy charakter dzięki odblaskowym wstawkom, dobrej wentylacji, łatwo dostępnym kieszeniom, czy wydłużonemu tyłowi. Rowerzyści miejscy na pewno to docenią, jak i to, że kurtka w dalszym ciągu pozostaje casualowa i na wiele okazji (możecie ocenić to sami na – jakże udanym – zdjęciu, które zrobił mi człowiek z obsługi Levi’sa ;). Podobno następne w kolejce do technologicznego upgrade’u są t-shirty. 

Choć odstraszać nieco może cena kurtki (350 dolarów), jestem przekonany, że w tej formie, z tą jakością interakcji na linii produkt – użytkownik i ze stale rozwijaną przez Google platformą, produkt ma szansę trafić w ręce wielu nabywców.

SXSW 2017 odwiedziłem w ramach projektu #techhumanized powered by T-Mobile. Celem naszej kooperacji jest bliska obserwacja zmieniającego się świata technologii, informowanie o tym czytelników, przybliżanie innowacji i kierunku ich rozwoju, ale również tłumaczenie oraz dodawanie ludzkiego kontekstu do tego, jak najnowsze rozwiązania wpłyną na nasze życie. Jak zmienią je za kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. 

Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Kontakt